onsdag, september 12, 2007

Havskajak

Så där ja. Då var man tillbaka på skolan efter ett dygns havskajakpaddlande. Vi tog oss ända ut till Blekine skärgård där vi satte av med kajakerna. Vi höll oss på land först i några timmar och fick lära oss lite tekniker och...aa helt enkelt hur fan man skulle göra. Folk var sjukt nervösa för att göra en så kallad eskimåsväng. Det är helt enkelt när man välter kajaken och hamnar uppochned. Jag kan väl räknas in i den stora rädda skaran av folk. När det väl var dags att sjösätta kajakerna var faktiskt jag först i. Jag ville bara få det gjort så att man sen kan sitta och guppa och titta på de övriga som förhoppningsvis skulle välta direkt.

Alla lyckades på nåt sätt att komma i vattnet utan att slå runt och vi låg och kände lite på kajaken i några minuter innan vi paddlade ut mot havs. Det var bra vingligt till en början och minsta rörelse man gjorde trodde man skulle vara den sista i torrt tillstånd. Efter några timmars paddlande kom vi till platsen vi skulle slå upp våra tält på. Jo just det, bara efter kanske en timmes paddlande åkte första tjejen i vattnet. Det var enligt vår lärare första gången nån av hennes elever drattat i på öppet vatten. Oftast sker det i samband med i- eller avstigning. Att hon föll i kan väl iofs sägas att hon blev omkullputtad av en snubbe :)

Vi slog som sagt läger runt 17-tiden kanske och i samband med landstigningen var det en kille som lyckades att välta sin kajak. Två blöta första dan alltså. Väl i land valde några av oss att bada bastu, några att ta en kvällstur med kajakerna och de övriga att ta en promenad tvärs över ön. Jag valde sista alternativet då jag är löjligt förkyld så jag hade inte stor lust till nånting.

Dag två var det ungefär tre timmars paddling som stod på schemat. Men innan ens alla hunnit ut i vattnet hade redan en kille drattat i när han skulle kliva i båten. Det var f.ö. han som puttade tjejen dagen innan så han fick sitt straff. Jag lyckades hålla mig torr paddlingen igenom och tur var det annars hade jag nog lackat ur och helt enkelt vägrat köra mer.

Summa summarum; tre stycken som föll i. Det var tydligen rekord för våran lärare sa hon. Det är ju kul att folk kan bjuda på sig känner jag. Hade ingen trillat i hade jag blivit grymt besviken! Annars var det väl lite småtrevligt att paddla. Jag föredrar nog hellre kanot, men det var kul att ha testa på det. Sen gjorde det väl inte saken bättre att jag var (är) såpass förkyld som jag var.

Nu till helgen hoppas jag att ta mig hem till Göteborg för att kolla Tobbe Hyséns första match i det blåvita stället.

Ha det lajbans gott folk. Haj!

2 kommentarer:

At 8:42 em, Anonymous Anonym said...

helvete, vad ni göttar er då! verkar inte råda någon någon brist på saker att sysselsätta sig med i alla fall. kul att läsa rapporterna, keep it up!

 
At 11:09 fm, Anonymous Anonym said...

Ja det är skönt att komma iväg från skolan så pass mycket som vi gör. Sen kan det ju så klart bli lite tröttsamt att bo i tält "hela tiden". Men det var nog sista gången i år som vi gjorde det iaf. Vi hörs till helgen!

 

Skicka en kommentar

<< Home